Walker untuk Hadeef

Hadeef dah start lasak sekarang. Boleh larat lagi nak kejar. Hoh. Berlagak ini Mama. Ye.. memang larat lagi nak kejar. Baru maju ke depan. Belum lagi merangkak.

Aku larat nak kejar sebab aku x perlu nak risaukan apa-apa. Tak perlu nak risaukan rumah x bersapu. Tak perlu risaukan baju yang belum berbasuh. Tak perlu risaukan baju yang nak dijemur. Tak perlu risaukan pokok yang belum disiram. Tak perlu risaukan makanan apa nak dijamu untuk suami atau keluarga. Jadinya aku sangat menang tangan melayan Hadeef.

Aku terfikir, macammana Bibik handle Hadeef semasa aku bekerja? Dalam masa sama nak handle semua perkara (except memasak, memasak mak mertu aku yang masak). Dengan melayan Hadeef lagi. Belum kencing berak dia lagi. Aku dah berkeinginan untuk belikan walker untuk dia. Walau bermacam teori dan kajian penggunaan walker di Internet sekarang, tapi aku rasa cerewet perlu aku ketepikan. Lainlah kalau aku yang jaga anak aku sendiri. Memang kalau dah ada anak macam-macam kita plan untuk anak kita.

Kita tak nak macam ni, kita nak macam tu. Dan kita akan pertahankan semua ini sebab ini adalah untuk anak kita, bukan anak orang lain. Tetapi bila sampai bab orang lain yang tolong jaga anak kita, aku kira aku perlu timbal balik konsep-konsep keibubapaan yang aku nak terapkan kat anak aku aka Hadeef (current anak).

Babah dah belikan kerusi makan untuk dia, supaya Hadeef boleh makan sama dengan kami. Tapi dia makan biskut dia la O_o . Pernah mak mertua aku cerita, sebab dah boring tiap-tiap hari menjamah makanan yang sama, Hadeef campak biskut yang ada kat tangan dia. Hahaha.

Kebelakangan ni, dia kerap poo poo. Malam dekat 3-4 kali poo poo. Masa beberapa malam awal, aku x bajet Hadeef poo poo. Maka dengan senang hati dan girang jiwa aku nenenkan dia. Tenang le dia dengan nenen Mamanya. Bila pagi, poo poo tersebut telah setimpal di montot Hadeef. Dah 2 malam aku buat begitu, end up, montot dia yang gebu itu telah kemerah-merahan kerana kerap bergelumang dengan poo poo. Pening jugak. Aku ingat-ingat juga apa yang aku makan yang buat Hadeef boleh sakit perut. Aku bajet puncanya asam pedas sebab Jumaat sebelum tu aku makan asam pedas. Tapi kalau aku bilang-bilang balik, selama ni aku makan nasi lemak xde pulak jadi macam tu. Then Bibik pun cakap, agaknya Hadeef nak beralih bulan. Means, nak pandai sesuatu.

Kepandaian tersebut ialah bercakap tanpa henti selama setengah minit, dan juga duduk. Tapi duduk sendiri sangat rare ok. Aku pun belum pernah tengok lagi. Bab bercakap tu memang aku pun terjangka jugak. Sebelum ni Hadeef suka menjerit-jerit je. Sekarang dah ada low-high volume dalam suara dia. Ikut sapa itu aku x pasti. Hahaha. Weh, aku x becok ok. Aku sangat pendiam gaban ultraman.

Berkira-kira juga untuk gunakan buaian. Kalau malam, Hadeef lena kerana nenen Mamanya. Tapi bila siang, Bibik akan dukung Hadeef dalam kain batik, pusing satu rumah, dan lenalah Hadeef. Tapi bayangkan, budak seberat Hadeef didokong untuk tidur. Owwh.. last check masa Hadeef 6 bulan, berat dia 7.1kg. Bayangkan berat dia sekarang. Sangat aku kesian pada Bibik ok. Buaian pak long Hadeef masih boleh digunakan kata nenek Hadeef, jadi boleh jimat x perlu beli buaian baru. Tapi masih perlu persetujuan pihak lagi satu untuk gunapakai buaian tersebut. Ok malam ni boleh bincang. (^_^)

Comments

  1. oit...beli lah buaian... anak ko tu bukannya berat macam kapas... hahaha... mau patah tulang belakang dodoikan dia...kakaka

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sangkar Putong

Sepakat Membawa Berkat

Young Living Essential Oil