Poligami

Heh. Satu perkataan je. Buat suami senyum lebar. Buat isteri sakit hati.

Suami senyum lebar dok berangan boleh golek golek ngan orang baru. Boleh teroka benda baru. Isteri sakit hati teringat suami akan golek golek ngan orang baru, teroka benda baru. Cis!

Isu tak terjangka Hotfm Morning Crew semalam, yang tersambung pulak hari ni.

Poligami ni sunnah Nabi.

Tang poligami, sunnah. Tang solat, merapu entah ke mana.

Bagi aku ada satu-satu situasi yang membolehkan banyak perkara. Ada juga satu-satu situasi yang mengharamkan banyak perkara.

Ambil kisah zaman Khalifah Umar, (kalau tak silap). Hukum hudud tidak dijalankan pada waktu tersebut kerana waktu kegawatan yang menyebabkan ramainya pencuri dek ketegangan ekonomi. Umar memilih untuk tidak menjalankan hudud kerana akan ramai yang akan di jatuhkan hukuman.

Ini cuma satu contoh. Benarkah poligami akan membawa kebaikan? Juga berdasarkan situasi. Jika benar menghalalkan poligami dalam kehidupan boleh membawa kebaikan, teruskan.

Jika hanya untuk menunjukkan kuasa suami (yang disebut sebagai sunnah Nabi), abaikan. Ia hanya akan membawa kerosakan besar dimuka bumi.

Comments

  1. kesukaran isteri menerima untuk bermadu ataukah benar lelaki yg ingin berpoligami tidak tahu ttg tanggungjawabnya setelah berpoligami antara perkara yg perlu dibincangkan...tiada memihak...sekadar utk membenarkan hak sebagai lelaki itu terjamin.adakah Sunnah Nabi digunakan utk alasan ataupun pengangan bukan menjadi isu utk di hujahkan...Sunnah ttp Sunnah..AlQuran ttp pengangan..

    ReplyDelete
  2. apa hak lelaki? apa hak suami? apa hak wanita? apa hak isteri? apa itu hukum? apa itu Sunnah? apa itu kewajipan? apa itu tanggungjawab? apa itu kekuasaan? apa itu keegoan? apa itu lumrah? apa itu fitrah? ... panjang nak bincang ni. Jom mamak!

    ReplyDelete
  3. tp ayat bapa ko time sebelum nikahkan adik ko masih lg terngiang2 di telinga aku...mmg otai!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sangkar Putong

Sepakat Membawa Berkat

Young Living Essential Oil