Ahlan Wasahlan, Muhammad Hadeef

Tarikh: 24 Mac 2009
Masa : 1000 malam
Tempat: Sg Buloh, Jeram

24 Mac 2009, aku dan Hairil berkemas untuk persediaan admitting aku ke hospital. Sebetulnya, barang persediaan mmg sedia di dalam kereta sejak usia kandungan 7 bulan lagi. Tapi barang yang aku pack tu tidak seextensive mana. Aku main pack je time tu. Konon kalau emergency admit, xde la kelam kabut sgt.


Senarai barang yang perlu dibawa ke hospital


Barang baby+mama dimasukkan ke dalam beg


Lagi barang baby+mama


Keperluan lain sepanjang tempoh berpantang

Tarikh: 25 Mac 2009
Masa: 1100 pagi
Tempat: Hospital Bersalin Razif, Klang

Tarikh jangkaan aku bersalin. Pagi tu ibu mertua dah sedia risau. Semua benda dia x kasi aku buat. Haha.. Even malam sebelum tu pun dia kata dia dah risau x boleh tido. Dah plan2 nak turut ke hospital kalau aku sakit malam tu.

Aku check up macam biasa. Cuma kali ni punya check up ada CTG test dan juga dilation checkup. Err.. aku pun dah lupa sebenarnya apa jenis test utk check up kali ni. Tapi ada 2 test utk tarikh ni. Dr kata dilation dah 2 cm. Aku diam je. X terkata apa. X tau nak kata apa. Perasaan? Blur.

CTG test ni utk check jantung baby dan juga contraction level. Dari test yang ada, patutnya aku dah start rasa sakit. Tapi aku x rasa pulak. Blur.

Air ketuban kurang, Dr kata mungkin aku akan diinduce. Supaya proses bersalin lancar, dan risau juga keadaan baby kalau aku tidak diinduce. Aku on je. Blur.

Dr dah suh admit. Tapi dia pun nampak cool. Aku tentulah lebih cool sbb Dr pun cool. Dia kata kalau nak g makan dulu pun ok jugak. Aku pun ok je lah. Dia suh makan, mestila aku setuju. Aku pun da lapar time tu. Time ni x blur. Dah clear sikit kepala aku. Owwhh.. Aku dah nak bersalin rupanya.

Makan kat food court depan Jusco Bukit Tinggi. Ini kali kedua Hairil bawak aku makan kat situ. Asam pedas dia sedap. Tapi aku dah x sedap tekak dah. Cuak2 rasa dah start. Konon2 nak pretend kebal, err... selera makan tiba2 hilang. Macam dah rasa sakit sikit2. Hairil start buat lawak. Untuk legakan tekanan aku dan juga dia.

"Alaa.. bersalin ni x sakit. Bersunat lagi sakit tau. Bersalin ni macam kena gigit semut je.. Kalau bersunat tu.. sakit wwoooo.. berjuta2 semut gigit!!"

Kelakar ke??

Amik hati la.. gelak jugak...

Gelodak dalam perut pun dah terasa2 lepas makan. Tapi gua cool beb. Gua mama hebat. Mana boleh kalah pada tekanan. (Konon!)

Malam tu dalam pukul 9 Dr datang melawat. Katanya baru 4 cm. Owwhh.. aku dah berdebar2. Biasanya bila dah sampai 4cm, bukaan akan lebih cepat terbuka, orang cakapla. Aku pun jalan2 dalam bilik. Bertawaf. Konon2 tawaf aku sama ngan jalan dari Klang ke Kuala Lumpur.

Dr kata x payah induce la. Boleh buka normal. Dr lebih tahu proses ni dari saya. Saya ok je. Dia kata paling lambat aku bersalin pukul 8 pagi esok. Maka satu malam itu lah aku laki bini bantu membantu antara satu sama lain. Bila contraction datang, aku panggil Hairil untuk urut belakang. Dia pun bagi support, 'Tarik nafas dalam2 Yang, pastu lepas... ' Itula dialog dia bila aku kena contraction. Hahahahaha... Aku tau dia cuak sama macam aku cuak.

Satu malam la aku x tido. Untuk selesa sendiri, aku tido duduk. Nurse yang tengah meronda, suruh aku tido elok2. Kumpul tenaga untuk hari esok. Expect the unexpected. Pusing2 jugak la aku tido. Hairil x makan malam tu. Kesian dia.

Berulang alik jugak aku ke toilet. Nurse tu kata aku kembar darah, bisa katanya. Sebab tanda bersalin yang keluar adalah darah. Aku iakan aje. Sakit? Semua orang kata bersalin tu sakit. Aku xpayah cerita tang sakit la. Sebab itu kesakitan yang perlu aku harungi. Setiap ibu merasakan pengalam sakit masing-masing. Ianya unik.

7 pagi aku ditolak masuk ke labour room. Hairil dah siap dengan tarian Sin Chan untuk acara support aku ketika aku bersalin. Aku kira tarian tu lebih untuk membantu dia lebih tenang. Bukan aku. Huhuhu...

Ok aku faham apa orang kata sakit macam nak terberak, sepuluh kali period pain dan segala macam sakit yang diperkatakan, termasuk sakit macam nak tercabut kaki. Hohoho..

Dalam pukul 8 lebih, bukaan belum lagi mencapai 10 cm. Tapi sakit nak terberak semakin hebat. Dr belum datang. Aku tgh pusing kiri dan kanan. Hairil semakin cuak. Dah xde tarian marian lagi dah. Nurse check lagi, aku dah x tgk jam. Dia kata dah boleh teran. Kalau sakit, teran je. Macam teran nak berak.

Dr pun datang. Dia kata teran kalau sakit. Aku pun teran bila rasa sakit. Tapi Dr kata, 'Teran nak berak, bukan teran kat muka!!' Err.. teran kat muka tu guano pulok..... Aku rasa aku dah teran. Last resort, Dr bagi kata dua. 'Jantung baby you dah lemah, I boleh tolong you. Vacuum. Tapi 70% still on your part. My part is only 30%. Kalau you still x boleh tolong baby you, kita potong'. Doa aku siang dan malam, jangan la aku melalui proses bersalin secara pembedahan. Maka, baby selamat dilahirkan secara vacuum. Sebab, mama x reti teran nak berak.



Cool beb!

Muhammad Hadeef bin Hairil Isham

Bahana tarian Sin Chan ketika di labor room : Sin Chan x berkening

Masih di wad bersalin

Hadeef dan Babah

Hadeef dan Atuk, Aziz (Anak abang) dan Nenek (Klang)
- gambar Hadeef dengan Nenek Jeram xde kat aku


Hadeef dan mama yang x reti teran nak berak

Sekian. Nanti aku war-warkan berita lain.

Comments

  1. uit. abang ko pon dpt anak serentak dgn ko ke? hebat btol planning korang. hohohoho.

    aku nk g melawat. tp tunggu cik driver kehormat ajak le. nnt aku bawak kamera bisa nggak buk?

    ReplyDelete
  2. n lg satu, aku suke nama die. simple. ustaz aku kate anak yang name simple2 ni mak bapak die pandai. hehehe. pandai bagi nama...

    ReplyDelete
  3. anak abang aku dah sebulan.. ko nak bawak kamera? buatkan album sekali pun aku lagi suka.. haha..

    ReplyDelete
  4. [id diatas aku PINJAM sbb aku takde id]

    gd..tadi baru jumpa abg shahrul kat galeri aku, anto mknn utk acara kitorg..

    TAHNIAH!!!!! hehe..comelnya sin chan kecik neh...aku rasa kan..dia takde kening tu menurun dari ko! bukan sbb hairil dok buat tarian hula2 sin chan tu..ngehehehehe..

    bestnyer kekawan suma ada baby..ada sesapa nak bg aku tak bb korg?? hahahhahah :p

    ReplyDelete
  5. eh..lupa ...AKU SHARINA.....lalallallalala

    ReplyDelete
  6. hehe tahniah!! kite admitted paginii..doakan yek!!

    ReplyDelete
  7. Farid Fabregas aka Sharina:

    Kening aku? Haha... itu la satu2nya warisan aku kat anak aku.. kening status invi.

    ReplyDelete
  8. Farid Fabregas aka Sharina:
    Abg Sharul mana pulak? Err.. 'Galeri ko'? Err.. jelas sikit..

    ReplyDelete
  9. Nad: Semoga semua di bawah lindungan Nya.. Go Go... !!!

    ReplyDelete
  10. congrats! heh...muhammad hadeef..sedap gak nama tu..kalau aku nak cetak rompak boleh?

    ReplyDelete
  11. aran: baik jgn rompak. Nanti kat sekolah anak ko kene ejek, kaf-ba-ro-kaf-alif-ta-nun...

    hahaha... kira secara jelasnya, insya Allah sarah dpt adik boboy le??

    congrats jugee...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sangkar Putong

Sepakat Membawa Berkat

Young Living Essential Oil