back to school

Belum ada anak untuk dihantar ke sekolah pada tahun ni. Tapi aku ada dua orang adik yang akan meneruskan sesi persekolahan tahun ni. Perempuan, 15 tahun. Lelaki, 13 tahun.

Adik perempuan ni dah x dapat duduk asrama, sebab keputusan periksa terlampau cemerlang, maka sekolah x kasi dia duduk asrama. Ayat kena positif beb. Hehe..

Adik lelaki pulak, ayah dah plan nak masukkan sekolah tahfiz. Sebelum ni dia sekolah Hira' kat Batu Belah. Haaa... depan sekolah tu rumah nenek aku. Saje nak inform. Haha.. Lepas UPSR ayah ngan mak plan nak masukkan dia sekolah tahfiz. Hira' pulak ada buat sekolah tahfiz. Maka adik lelaki aku didaftarkan untuk masuk ke tahfiz Hira'.

Ahad lepas pergi mendaftar. Ayah aku kata pecah rekod, 8 orang menghantar adik aku mendaftar. Aku pun dok mencongak2 sendiri. Ayah, Mak, Aku, Hairil, Abang, Kakak Ipar. Ok, 8? Owwhh.. lupa pulak, dalam perut aku ada lagi satu, dalam perut kakak ipar ada lagi satu. maka semua sekali mmg 8. Pandai ayah buat lawak bijak time mak aku syahdu nak lepaskan anak bongsu dia pergi belajar asrama.

Aku pun syahdu gak. Pandai cover la.. semua surah aku baca. Kalau x abis mekap gua semalam sbb maximum syahdu. Haha... Bab maximum syahdu ni menurun dari mak aku la.. semua benda nak ditangiskan. Hormon emosi banyak sangat.

Nak kata aku yang menjaga adik bongsu aku ni, ada la jugak. Masa aku degree la. Time tu duk rumah, jadi urusan rumah aku yang setelkan. Aku kan anak yang baik. (Ahaa... jgn doubt tentang itu!) So urusan adik2 aku yang setelkan, tapi di hujung minggu je laa..

Atas penjagaan yang 2tahun itu lah aku rasa setiap tahun bila adik aku membesar, aku akan syahdu sendiri. Bila belikan seluar baru, nak kena beli yang panjang sikit pun aku dah syahdu. Dah besar adik aku.

Itu aku. Mak aku?? Jangan tanya. Yang sorang tu la yang dicium2 waktu pagi, petang, siang, malam. Itu jugak la yang di kejar dengan rotan bila budak ni buat salah. Aku nasihat kan mak, mak anggap je la Anam ni pergi camping. Mak aku gelak sambil kesat air mata.

Malam sebelum tu ayah buat solat hajat, supaya mudahkan urusan adik aku nak pergi belajar. Budak ni kadang2 dengar cakap, kadang2 buat ikut suka dia jee.. Ayah aku ada buatkan air untuk diminum yang dia katakan dia sendiri x tahu air tu untuk Anam tau untuk Mak Anam. Ntah yang mana satu patut dimudahkan urusannya. Haha...

Hairil suruh Anam simpan nombor kitrg since kitrg orang terdekat dgn dia. Sekolah tu kat Jeram. Dokat yo... Mak aku ragu2. Dia kata xpelah, nnt biar dia je yg dtg. Ada alasan dia nak tgk anak bongsu dia.

Ahaaa.. jgn jadi mcm adik perempuan aku. Telepon mak suruh hantar teh 'o' ais.

Baik, aku harap adik aku boleh senang belajar. Semoga dia x menurun sifat maximum syahdu mak aku.

Comments

  1. syahdu syahdu...
    menitik ayaq idong baca post nih... (selesema sket ari nih)
    sob sob sob

    all the best to ur bro & sis

    ReplyDelete
  2. Tgk budak2 balik asrama, teringat zaman tua2 dolu. Rindu juge...

    ReplyDelete
  3. aku syahdu gak, tp anak buah aku tu baru masuk darjah satu. hahaha.

    ye la.. cucu sulung kan. cepat je dah besar. die sekolah hafiz gak.. yang dkt2 umah aku ni. ala, seberang jalan je (tu pon nk syahdu, tp yang best nyer bapak die yang nanges. hahaha)

    ReplyDelete
  4. Haha.. owwhh.. yg depan rumah ko tu ada tahfiz juga kan? Ahaa.. darejah satu sudah masuk tahfiz. Doa yang terbaik utk dia.

    Ehee.. bapak yg nanges? Terharu kot sbb dia yang pilihkan jalan utk anak dia.

    Syahdu plak time nulis ni.. Haha

    ReplyDelete
  5. tu ar.. family kakak aku ni terbalik. Kakak aku steady je, abg ipar aku yang nanges, hehehe.

    smlm kan first day, kat Hafiz diorang pakai sistem kupon utk belanja kantin. Anak buah aku, Imran, die beli 3 milo ais, satu die minum, 2 lagi die nk bawak balik kasik mak ngan ayah die.. tp plastik nye bocor. Siap nak beli lagi, tp kupon x cukup.

    Kakak aku ceta mlm td kt aku mcm nak nanges. Hahaha. pegi skolah pon ingat nk belikan air utk mak ayah.

    ReplyDelete
  6. udah le rahmah.. gua da sadis plak tiba2 baca komen ni... tamak haloba dgn emosi aku ni.. huhuhu

    Kakak ko x nangis terharu ke dgr anak dia buat cenggitu? hoo...

    ReplyDelete
  7. sikit2 nangis...sikit2 nangis..x buhsan ke..?makan eskrem brownies lagi sedap...meleleh air liur..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sangkar Putong

Young Living Essential Oil

Sepakat Membawa Berkat