Doa Anak kepada Ibubapa



"Ya Allah Ya Tuhanku, cucurilah rahmat dan kasihilah kepada kedua ibu bapaku seperti mereke mengasihi dan menyayangiku sewaktu aku kecil"


Doa ni doa default lepas solat. Punyalah default sampai dah x de feel bila baca tiap kali abis solat. Heh.. Pagi ni opismet citer pasal adab terhadap ibubapa. At the end of the presentation pulak ada doa ni.

Semenjak jadi bakal jadi ibu ni pulak.. bila aku usap2 baby (usap perut daaa..) tang tu laa.. aku teringat doa ni. Dulu kalau kena marah masa dah besar2 pernah jugak aku merungut, kenapa ibubapa sayang waktu kecil je? Dah besar2 x payah sayang ke?? Mmg jahil sungguh pulak jadi anak ni sebenarnya. Mmg betul la org kata, selagi x jadi mak ayah, kita x kan faham kenapa mak ayah kita sometimes buat decision yang lebih kurang x sama ngan decision kita.. ada jeeeeee... nak dibangkangnya.. anak... anak...

Bila tiap kali solat pulak sekarang, mmg x lepas la doa, semoga jasad yang ada dalam rahim aku ni.. selamat bila dilahirkan kelak. Dan lebih penting lagi, semoga menjadi orang berguna bila besar kelak. Bila bercerita dgn en.hairil tentang apa yang kami nak plan utk anak kami.. hhmm.. rasanya betul la ungkapan doa tu. Bukan la maksudnya, ibubapa ni sayang anak bila kecik je.. tapi perasaan sayang tu .. korang jadi mak bapak dulu la... sonang citor.. hehehe... Kalau nk dikira plan utk anak ni.. boleh jadi gaduh gak agaknya.. haha...

Dalam tempoh mendidik anak pulak, sorg opismet ada berkata.. eceh.. kita ni ngan anak rapat dalam masa 12 tahun je. Lepas tu form 1 dah pergi asrama. Kalau x masuk asrama pun, bila dah masuk teenagers ni, dorg dah more to kawan. Jadi dalam masa 12 tahun ni lah kita nk rapat ngan anak kita.. One of my superior pulak cakap, jgn le garang2 sgt ngan anak.. bila da besar nnt dorg da jumpa kawan.. dah seronok ngan kawan.. dia kurang sikit ngan mak bapak. Ok yang itu aku kena ingat baik2..

Cuma bab 'menjangankan' anak ni aku lemah sikit. Aku mmg suka 'menjangankan' budak2.. huhu.... nampak dia lari sikit aku da bising ckp jangan. Pernah gak, masa jalan kat pasar malam aku jangan kan anak orang. Aku lupa apa dia buat. Huhu.. tapi aku ckp ngan dia 'dik.. jangan...' hahaha.. time tu mmg x nampak mak bapak budak tu dah.. malu seeiii.... lepas aku sound budak tu, budak tu pandang aku terkebil2 aku terus blah.. hahaha...

For now on, tgh banyak membaca mengenai breastfeeding. Semoga aku cekal nak breastfeed anak aku nnt. Artikel banyak, sekarang aku harap dapat attend kursus breastfeeding especially for working mothers. Kalau sesiapa ada info pasal kursus2 ni, pls inform yaa!!

Comments

Popular posts from this blog

Sangkar Putong

Sepakat Membawa Berkat

Young Living Essential Oil