Cina! Cina! Cina!

Semalam borak dgn sorg kawan kat Gtalk. Ini satu-satunya saluran media yang aku ada kat opis ni.. Kalau main proxy luar pun boleh kena block jugak PC aku ni huhuhu...

This is part of the conversation yang aku nak share. (Im not condemning you, amir. Hehe..) Pagi ni masa tgh drive aku masih terfikir2 pasal conversation semalam.
Kata kawan aku ni, ada 2, 3 sebab kenapa Cina x sokong BN. Dia tahu pun dari seorang kawan Cina kakak dia. Mungkin korang pun pernah dgr, sbb aku pun macam pernah dengar benda ni.

Pertama, sebab kerismudin cakap kalo takde sokongan india dan cina pun kita boleh dapat undi 60%


Kedua,sebab kerismudin hulur keris cam nak bunuh cina dgn india


Ketiga,
sebab ekonomi x berapa baik dan dorg xleh hidup. Yang penting dorg boleh hidup dan berniaga. X kisah le yang jadi pemimpin DAP ke PAS ke BN kee... Yang penting dorg boleh hidup.



Yang aku nak highlight bukan 3 benda ni sebenarnya. Ada lagi satu ayat yang aku rasa aku x patut cakap, but because the intent of sharing, let me share with you

cthnya kalo malaysia kena serang dgn indon ke.. singapore ke.. thailand ke
rasa2 sapa yg lari dulu

Sounds like jawapan dia ialah Cina

Percaya atau tidak, sekiranya perkara 'serangan' ini akan berlaku antara ciri-ciri orang yang akan angkat kaki tinggalkan negara ini adalah orang yang tidak sayang negara. Orang yang selalu mengambil hak orang lain untuk kepentingan diri sendiri. Orang yang tidak pernah berfikir mengenai orang lain. Dan orang yang bercakap seperti di atas. Dia sorg nak lari nak cakap sumer orang nak lari konon!

Dalam mana-mana perkara berkaitan attitude atau perangai, aku rasa kita tidak patut bersikap menghukum secara kolektif. Samada ada berdasarkan bangsa atau berdasarkan gender. Sama seperti apabila Barat sentiasa melabelkan ISLAM ADALAH PENGGANAS. Kita akan melenting dengan mengatakan bahawa yang salah bukan ISLAM tetapi ORANG ISLAM YANG MELAKUKANNYA. Kita sendiri akan marah jika kita dilabel seperti pengganas.

Seperti konteks melarikan diri di atas, percaya atau tidak, Tian Chua adalah antara orang yang tidak akan lari meninggalkan kita. Orang seperti Ezam juga serasa aku tidak akan meninggalkan negara ini. Dan, orang seperti Patrick Teoh juga adalah antara orang yang xkan lari dari negara ini. Dan semestinya, aku akan berdiri teguh di balik Jalur Gemilang kiranya perkara tersebut berlaku. Insya Allah. Pergi balik dengan orang yang akan mengatakan aku poyo! It's my country and she deserve to have a citizen like me.

Memerdekakan diri dari berburuk sangka terhadap orang lain. Bertindak adillah dalam menghukum sesuatu perkara. Bebaskan diri dari memandang orang lain lebih baik / lebih buurk dari diri sendiri. Percayalah, setiap kita adalah kejadian teragung yang pernah tercipta oleh Tuhan. Dan negara kita adalah tanah terbaik untuk kita bersemadi. Insya ALlah.

Percayalah, setiap antara kita sangat mencintai negara kita. Bebaskan diri dari buruk sangka!

MERDEKA!

Comments

  1. Good 1 !

    I like this entry the most..

    BEbas buruk SANGKA ,

    buruk sangka berasal dari hati yang sakit..

    Jagalah hati!

    ReplyDelete
  2. ngehehee.. kembang lobang duburku.. opppss.... lobang idongku..

    ReplyDelete
  3. babe,
    Lu boleh jd jurucakap politik ar. Pesal dlo kat opis ko xtunjuk ketokohan ko ni, kalau tak dua2 insan kawan baik aku dlo mesti takut kt ko punya.

    ReplyDelete
  4. time tu anwar dalam penjara. Xde isu nak debat pun. Kawan2 sekolah aku dulu tau la aku camne.. hahaha... neway, ko dah pindah d'sara eh?
    bleh la lepaking..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sangkar Putong

Young Living Essential Oil

Sepakat Membawa Berkat