My Very First Ramadhan

This year is my very first Ramadhan as a wife to Hairil Isham. Living with my honourly mother-in-law. If you think living with mil is a nightmare, but it doesn't happen likely to me.

Sebelum bergelar isteri lagi, ramai kawan-kawan yang menceritakan cerita2 negatif tinggal bersama mertua. Aku katakan pada diri aku, I can manage this. Aku pun banyak kelemahan. Ayah kerap cakap ngan aku sebelum kahwin. Belajar utk mengatasi kelemahan (dan kemalasan :p). Dan inilah yang aku belajar setiap hari di rumah ibu mertua.

Ibu mertua akan basuhkan baju, lipatkan baju as well as masakkan utk kami, setiap hari. Dengan pertolongan adik ipar aku.  Dan atas dasar inilah setiap hari aku katakan pada diri aku, jangan sesekali mengambil kesempatan atas kebaikan mereka. Sampai bila tiba turn balik Klang pun aku macam x berapa sedap hati. Ye lah, seminggu duduk goyang kaki je, hujung minggu x tolong mengemas pulak. So utk hilangkan perasaan x sedap hati tu, bila malam kadang tolong la mana yang aku mampu tolong. Biar mak pulak rehat sikit.

Garang x? Haha.. mana ada mak yang x garang. Kalau kita buat silap mestilah kena marah kan? Tapi belum pernah kena sedas lagi ni. :p

Ramadhan ni, since dah jadi isteri orang, kena bangun awal. Tolong masak. Bukan dulu x pernah tolong mak masak untuk sahur. err.. x pernah jugak kot. Sebab sahur di rumah aku mencukupi dengan ikan bilis goreng campur kicap. Jadi mak bangun goreng ikan bilis dah xde apa. CUma buat air je la.. Hehe.. Kalau ada ikan goreng pun, x bersentuh la ikan tu. Kompem punya. And i can say this is one of the greatest challenge haha.. bangun awal seii.. bukan senang. 

Banyak mengalah? Entah, aku pun x pernah nak define bila aku kena mengalah. Sebab dia dah buat camni, aku buat camtu. Semua situasi aku akan guna cara win-win situation. Harap-harap sampai bila2 ok la.. Doakan yang terbaik! Aja aja fighting!

Banyak jugak kelemahan (dan kemalasan) yang aku belajar since dah kawen ni. Tapi still amik masa jugak. Nothing can change in one night kan? err.. might be ada jugak yang can change in one night (hik hik hik....)

Ya, semua orang mengharapkan kebahagiaan itu berkekalan. Sama seperti aku. 

Ok done with personal part. 

Aku ada baca satu article. I love the idea. I do really love the content.  Read it here.





Comments

Popular posts from this blog

Sangkar Putong

Young Living Essential Oil

Sepakat Membawa Berkat